27 آوریل 2024- یک مطالعه ی جامع اخیر که در The Lancet Regional Health - Europe منتشر شده است، کاهش قابل توجهی را در بروز عوارض شریان محیطی در بین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در سوئد شناسایی کرد، اگرچه چالش ها با افزایش نرخ آنوریسم آئورت همچنان ادامه دارد. یافته‌هایی که از ثبت ملی دیابت سوئد برای نزدیک به دو دهه به دست آمده‌اند، مقایسه‌ای عمیق بین بیماران دیابتی و جمعیت عمومی ارائه می‌دهند.

این تحقیق شامل یک گروه قوی از مجموع 655250 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 با میانگین سنی 64.2 سال بود که 43.8٪ از آنها زن بودند. محققان در این مطالعه ی گسترده، بیماری شریان بزرگ خارج جمجمه، آنوریسم آئورت، دیسکسیون آئورت، بیماری شریان اندام تحتانی و بیماری پای دیابتی را مورد بررسی قرار دادند. این تحقیق از نرخ بروز استاندارد شده و تحلیل رگرسیون کاکس برای ردیابی و تفسیر داده های جمع آوری شده استفاده کرد.

نتایج حاصل از این مطالعه، روند کاهشی را در نرخ بروز در هر 100هزار سال- نفر برای بیماری شریان بزرگ خارج جمجمه ای از 170.0 به 84.9 نشان داد(تقریبا نصف شد) و بیماری شریانی اندام تحتانی به طور قابل توجهی از 338.8 به 190.8 کاهش یافت. بیماری پای دیابتی نیز از 309.8 به 226.8 کاهش یافت. آنوریسم آئورت شاهد افزایش نرخ بروز از 40.6 به 69.2 در هر 100هزار سال- نفر بود که نشان دهنده ی نیاز به افزایش نظارت و استراتژی های مداخله برای این عارضه خاص بود.

این مطالعه بر نقش معیارهای بهداشتی کنترل شده در کاهش خطر عوارض تاکید کرد. سطوح بالای هموگلوبین A1c، فشار خون سیستولیک، وضعیت سیگار کشیدن و سطوح لیپید به طور مستقل با پیامدهای نامطلوب در همه ی این بیماری ها مرتبط بودند. دستیابی به سطوح هدف برای این عوامل خطر به طور قابل توجهی بروز عوارض را کاهش داد. به عنوان مثال، خطر بیماری شریان بزرگ خارج جمجمه و بیماری شریان اندام تحتانی با هر عامل خطری که در سطح هدف نبود، به تدریج افزایش می‌یابد.

در یک تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای، نسبت‌های خطر تنظیم‌شده برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 سطوح مختلفی از خطر را در مقایسه با گروه کنترل بدون دیابت نشان داد. افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای بیماری شریان بزرگ خارج جمجمه و بیماری شریان اندام تحتانی بودند، اما خطر کمتری برای آنوریسم آئورت و دیسکسیون آئورت داشتند. این بینش ها مداخلات هدفمند و ادامه تحقیقات را برای بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود می بخشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/type-2-diabetes-may-increase-risk-of-extracranial-large-artery-disease-lancet-127570